Vanaf nu zijn wij Zakelijk in Beeld.
Klik op onze nieuwe site hiernaast.

Waarom

Filmen met

Smartphone

Nooit eerder was het zo makkelijk om filmpjes te maken en te delen. Waar je vroeger grote budgetten nodig had voor je ook maar een shot had gedraaid, heb je nu altijd je camera bij je. En wat voor één: je smartphone is een multimediatool met hoogwaardige camera. Je kunt er veel meer mee dan appen, bellen, mailen of je social media bijhouden. Op dit moment is Zakelijk Vloggen een grote contenttrend, zoals je kan lezen in het interview met hieronder. Vloggen is een toegankelijke manier om waardevolle kennis en tips te delen met je doelgroep.
Iedereen kan nu publiceren. Mobile-to-mobile zal blijven groeien. Met slimme apps op je smartphone kun je prachtige verhalen vertellen met foto’s, titels en video. Zo heb je al snel iets leuks te delen op Instagram, Facebook of Linkedin.
En met video kun je scoren, want je bereik is ineens een stuk groter. Een paar cijfers van Marketingfacts:
  • 43% van de mensen wil graag meer video zien
  • door video groeit een bedrijf 49% sneller in omzet
  • 43% van de marketeers zou meer video’s produceren als ze er tijd voor hadden
Ee liggen dus kansen: iedereen kan publicist zijn. Toch zie je grote verschillen in kwaliteit. Het ene filmpje raakt je wel en het andere niet? Hoe kan dat?
Harmke Oudenampsen, eigenaar van MediaShot, heeft twintig jaar ervaring als televisiejournalist op nieuwsredacties als de NOS en deelt haar kennis nu in trainingen. Ze weet waarom het ene filmpje wel nieuwswaarde heeft en het andere niet: “Er komt een hausse aan video op ons af. Als je wilt opvallen in die ‘contenshock’ is het slim een paar basisprincipes te volgen om je video een professionele boost te geven. Dat begint heel simpel door:
  • stabiele en goed gekaderde shots te maken
  • audio te verbeteren met een microfoontje
  • storytelling toe te passen, oftewel een simpele verhaallijn maken
  • slimme apps in te zetten
Als je dat doet, zul je zien dat je video’s op social media vaker en langer bekeken worden. Vooral native video op LinkedIn scoort op dit moment goed. Filmpjes gaan daar wel 1-3 weken rond en worden duizenden keren bekeken. In een training van LinkedIn-expert Corinne Keijzer maakte ik hier het volgende filmpje over met de app Quik in een vierkant formaat, want dat kijkt makkelijker op je smartphone:
Corinne Keijzer schreef zelf ook een blog over native video over onze ontmoeting op LinkedIn en ook dat werd weer duizenden keren bekeken:

Smartphone als multimediatool

De smartphone als multimediatool die je dus altijd bij je hebt en van iedereen kijker en contentcreator tegelijk maakt. Dat biedt volop kansen voor mobile journalism, mobile video en mobile storytelling. En zelf snel een online video maken met je marketing- , communicatie-afdeling of als kleine zelfstandige. Het maakt niet uit of je platform nu een tv-programma, YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn of Snapchat is. Of je nu een grote corporate organisatie bent of kleine ondernemer. Visuele content is overal belangrijk. En het is prima zelf te maken, als je maar even de mogelijkheden van je mobiel kent!
Deze cursisten waren in ieder geval helemaal verbaasd, leuk om te zien! Filmpje gemaakt met Filmora Go, zowel in app als in desktop-variant verkrijgbaar.
MediaShot leert je dus hoe je zelf die video’s of foto’s kan maken. Wat zijn de nieuwste en handigste apps om films te monteren, foto’s te laten bewegen en hoe bouw je een verhaal op. Kortom, hoe doe je aan mobile storytelling.

Waarom mobile first?

  • De software van apps waarmee je zelf je verhaal kan vertellen verbetert snel
  • De kwaliteit van de video’s en foto’s is extreem hoog. Zelfs vier keer hoger dan uitzendkwaliteit.
  • De smartphone is nu al krachtiger dan de computer die de mens op de maan zette en wordt alleen maar sterker.
  • Binnen een paar jaar wordt 4G  vervangen door 5G. We zullen dan overal online connected zijn.
  • De opslag op de telefoon neemt toe
  • Dat betekent veel voor:
    • augmented reality: een laagje over de werkelijkheid leggen
    • virtual reality: met een bril op in een ‘andere wereld’ stappen

Harmke Oudenampsen is eigenaar van MediaShot, MoJo (Mobiel Journalist) en richt zich volledig op het vertellen van verhalen met de smartphone. Ze is actief in de internationale MoJo-community. In Nederland werkt ze samen met een klein groepje pioniers die landleijk voorop lopen. Ook heeft ze de MoJo-studiegroep van de NOS en regionale omroepen opgezet.