Wat is nieuws?
- “Waarom is nieuws zo vaak slecht nieuws?”
- “Waarom komt de pers wel als ik mensen moet ontslaan, maar niet als ik na jaren research een nieuw product presenteer?”
- “Na drie keer bellen weten ze nog steeds niet of ze komen naar ons event, terwijl dat voor onze sponsors heel belangrijk is.”
Harmke Oudenampsen heeft zo’n twintig jaar gewerkt als verslaggever en redacteur op de nieuwsredacties van het NOS Journaal, Omroep Gelderland en RTV Oost: “Ik heb me er altijd over verbaasd hoe groot de kloof is tussen journalisten en publiek. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de verschillende belangen. Bedrijven willen vaak reclame maken, journalisten willen maatschappelijk relevante verhalen vertellen voor hun publiek. Zodra je een journalist vraagt reclame te maken, zal die zich enorm beledigd voelen.”
Hoe werkt het dan wel?
“In deze training leg ik uit wat er gebeurt van de planning tot het moment van publicatie. Eind van de middag met groot nieuws komen is voor redacties niet handig en de volgende dag ben je ‘oud nieuws’. Ook inhoudelijk leg ik uit wat journalisten nodig hebben om een goed verhaal te vertellen. Verschillende meningen maken een verhaal informatiever en geloofwaardiger. ”
Nieuwscriteria
Redacties werken niet met een vast lijstje nieuwscriteria. Toch voldoen de meeste nieuwsverhalen wel aan dezelfde eisen. Belangrijkste: de informatie moet nieuw zijn en afwijken van wat we al weten. Hoe meer het afwijkt, hoe groter het nieuws. Als je die criteria kent, kun je eigen verhalen langs die meetlat leggen.
Bovenop eigen nieuws
Bedrijven hebben vaak best nieuws te melden, alleen zien ze dat zelf niet zo. Ze vinden het vaak heel normaal wat ze doen, terwijl het voor de buitenwereld nieuw is. Bovendien zijn bedrijven vrijwel altijd maatschappelijk relevant, anders hadden ze geen bestaansrecht. De kunst is dus anders te kijken naar de verhalen in je organisatie.
Storytelling
Een manier om dat te doen is werken met storytelling en te werken met een kernboodschap. Zo leer je anders te kijken naar verhalen in je eigen organisatie en die kort en krachtig te vertellen. Voordeel van het herkennen van verhalen in je eigen organisatie is ook dat je ze zelf kan publiceren op eigen kanalen. Je bent niet meer afhankelijk van journalistieke media voor het vertellen van je eigen verhaal.
Hieronder een filmpje van mijn allereerste training uit 2011. Ietwat onwennig en gedateerd, maar toch leuk om te laten zien. Gemaakt door mijn collega Martine Grol van www.madebymedia.nl
Dit is een incompanytraining van een dagdeel voor 950,-. Wil je ook meteen het vervolg leren, dus wat te doen als de journalist en/of cameraploeg op bezoek komt? Dan is dit goed te combineren met de mediatraining, ook een dagdeel incompany. Deze dagtraining kost 1750,-
Ook een training Free Publicity volgen? Neem contact met ons op!