Mobile
storytelling

We vertellen meer verhalen dan ooit en daar gebruiken we steeds vaker onze mobiele telefoon voor. Op dit moment zijn Stories een belangrijke vertelvorm: kleine snel gemaakte minivlogs die chronologisch bovenin de tijdlijnen verschijnen. Snapchat begon ermee en nu wordt het succesvol gekopieerd door Instagram, Facebook en Whatsapp. Leuk om verslag te doen van een event en na 24 uur is het weer weg.

Stories en social media

Mobile Storytelling is dan ook heel simpel het vertellen van verhalen met je mobiele telefoon: door foto’s te bewerken en te delen, een video te maken en uploaden. Met nieuwe apps is het heel makkelijk om allerlei leuke plaatjes toe te voegen, teksten, augmented reality en filters. Een verhaal krijgt zo steeds meer vertel-lagen. De jonge generatie is gewend aangesproken te worden met visuele content en het ook zelf te maken.

Mobile Storytelling is een vorm van Digital Storytelling. Het zijn allebei relatief nieuwe termen die laten zien hoe mensen digitale tools inzetten om hun verhaal te vertellen.

 Met slimme apps content maken op je smartphone

Het aantal slimme apps groeit hard, maar er is veel verschil in prijs en kwaliteit. Harmke Oudenampsen test veel apps op gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit. De foto’s en video van de smartphone-training in het voetbalstadion is bijvoorbeeld leuk te verwerken als twee video’s naast elkaar. Dat kan met de app PicPlayPost, niet gratis, wel leuk:

Maar wat is dan een social video?

Opeens hoorde je het overal: “We moeten socials maken.” Verhalen die gedeeld kunnen worden op social media, die hoog in de tijdlijnen komen en automatisch afspelen. Dit zijn dus video’s die speciaal voor social media zijn gemaakt en het betekent vooral dat:

  • de eerste seconden zo goed moeten zijn, dat mensen door willen kijken
  • ondertiteling ervoor zorgt dat mensen het toch kunnen volgen, ook al staat het geluid uit
  • grote titels en tekstbalken  je door het verhaal leiden

Een social video wordt zo gemonteerd, dat je het filmpje sneller zult bekijken en delen op social media. Als je op deze foto klikt, zie je een van de eerste social video’s van de NOS, gemonteerd door Harmke Oudenampsen.

Social video gemaakt bij NOS

Social video gemaakt bij NOS

In de televisie-uitzending de traditionele aanpak, voor Facebook zo gemonteerd dat het in de tijdlijn eenvoudig is te volgen. Zonder geluid roept het geen ergernis op. Dat is belangrijk, omdat video kijken op je mobiel enorm groeit. De video hieronder gaat over problemen met borstimplantaten. In Nieuwsuur vooral het medische verhaal, voor Facebook heeft Harmke dit persoonlijke verhaal gemonteerd tot een social.

Rond 2020 zal tachtig procent van het internet uit video bestaan en vooral mobiel worden bekeken. De social video groeit dus hard.

Social video voor social media

Bovendien worden deze video’s enorm gepusht door de social media, Facebook voorop. Een video komt hoger in de tijdlijn dan een foto. Dankzij de smartphone wordt online video steeds populairder. De filmpjes worden op social media als Facebook en Instagram al snel door duizenden mensen bekeken, omdat ze hoger in de tijdlijnen van je volgers worden gezet. Met video bereik je dus echt veel meer mensen.

Deze Engelstalige video heeft Harmke spontaan opgenomen met BBC2-announcer Kath Malandri. Ze waren op de terugweg van het internationale congres van journalistieke nerds MoJoCon 2017:

Harmke Oudenampsen kan zo’n social voor je maken, of je leren hoe het zelf kunt doen.

Klik hier voor de training ‘Filmpjes maken met je smartphone’